مشاوره با متخصص
تماس تلفنی با ما تماس تلفنی با ما
ویزیت در منزل نوبت درمان آنلاین
ویزیت در منزل ویزیت در منزل

تمام سوالات مربوط به لکنت

در اینجا به تمام سوالات شما در رابطه با لکنت پاسخ داده ایم!

همچنین می توانید برای هر سوال راهنمای جامع آن + ویدیو  را مطالعه و مشاهده کنید. در اینجا صرفا خلاصه ای از هرکدام مطرح کرده ایم.

لکنت یک اختلال در روان حرف زدن است که معمولا از دوران کودکی شروع می شود. فردی که لکنت دارد معمولا دچار تکرار، کشیده گویی یا گیر (قفل) می شود.

همچنین ممکن است دچار حرکات غیرعادی در صورت یا در بدن شود. این حرکات تلاش برای گفتن کلمه در حین لکنت است.

لکنت چیست؟ علایم، انواع، عوارض و درمان »

به طور معمول چهار عامل در ایجاد لکنت نقش دارند:

این عوامل عبارتند از:

ژنتیک: کروموزوم های متعددی وجود دارند که حامل ژن های معیوب یا غیرعادی هستند که مربوط به لکنت هستند. این ژن ها می توانند از والدین به فرزند منتقل شوند. تحقیقات کنونی نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد از افرادی که لکنت دارند، یکی از اعضای خانواده شان نیز لکنت زبان دارد. بنابراین، اگر بپرسید که آیا لکنت ارثی است، پاسخ «بله» است.

فیزیولوژی عصبی: مطالعات تصویربرداری مغز تفاوت های قابل توجهی را در ساختار و عملکرد مغز بین کسانی که لکنت دارند و کسانی که لکنت ندارند نشان می دهد. سامر و همکاران (۲۰۰۲) تراکم مسیرهای فیبر ماده سفید را در اپرکولوم سمت چپ افراد دارای لکنت و یک گروه کنترل مورد مطالعه قرار دادند. آنهایی که لکنت داشتند، مجاری فیبر ماده سفید متراکم کمتری را نشان دادند که نواحی حسی، برنامه ریزی و حرکتی را به هم متصل می کند.

رشد: کودکان مبتلا به سایر اختلالات رشدی از جمله اختلال طیف اوتیسم ممکن است بیشتر مستعد لکنت باشند. برای اطلاعات بیشتر می توانید راهنمای ما در مورد لکنت در کودکان پیش دبستانی را مطالعه کنید.

محیط: محیط خانوادگی بیش از حد رقابتی، تغییرات ناگهانی در پویایی خانواده، تغییرات در مدرسه یا تغییر محله می تواند باعث ایجاد لکنت در جمعیتی از کودکان شود که از قبل آسیب پذیر هستند. کودکانی که هیچ عضوی از خانواده لکنت زبان ندارند، در شرایط استرس زا روانی کمتر دچار لکنت می شوند.

علت لکنت زبان چیست؟ »

حدود ۱ درصد از کودکان لکنت مزمن دارند. یعنی لکنتی که به خودی خود خوب نخواهد شد و نیازمند درمان است. یعنی در جهان حدود ۸۰ میلیون نفر و در ایران ۸۰هزار نفر لکنت دارند!

سابقه خانوادگی لکنت، مدت زمان شروع و شدت لکنت، سایر اختلالات رشدی نشانگر خوبی هستند که لکنت چه وضعیتی خواهد داشت.

بهترین روش درمان با کمک گفتاردرمانی و در سریع ترین زمان ممکن است.

سن طلایی برای درمان تا ۶ سالگی است. همینطور اگر ۳-۶ماه از شروع لکنت کودکتان گذشته هرچه سریعتر برای درمان اقدام کنید.

قلدری دیگران عملی است که ممکن است ناشی از ناآگاهی و/یا ترس باشد. کودکانی که لکنت دارند می توانند قربانی قلدری همکلاسی ها، معلمان و حتی خواهر و برادر خود شوند. قلدری می تواند کلامی، فیزیکی یا هر دو باشد.

این قلدری ها معمولاً از شخصی ناشی می شود که به دنبال قدرت یا احترام به وسیله سرزنش کسی که آسیب پذیر به نظر می رسد یا با حمله به کسی که به نظر می رسد متفاوت از اکثریت است می باشد.

لکنت می تواند باعث برجسته شدن فرد در کلاس یا گروه خود شود که می تواند باعث مورد قلدری قرار گرفتن شود.

فردی که به قلدری متوسل می شود می تواند از یک خانه آشفته آمده باشد، ممکن است آسیب شخصی داشته باشد، ممکن است به دنبال توجه باشد یا ممکن است به سادگی نسبت به توجهی که به کودک دارای لکنت می شود حسادت کند. در اغلب موارد، اگر شما یا عزیزتان مورد آزار و اذیت قرار می گیرید، صحبت با فرد قلدر در حضور یک مقام بالاتر کمک می کند.

شما می توانید راهنمای ما در مورد چگونگی جلوگیری از قلدری کودکی که لکنت دارد را بخوانید. معلمان نیز می توانند نقش مهمی در پیشگیری از قلدری در مدرسه داشته باشند.

اول، باید درک کنید که افرادی که شما را به خاطر ناروانی گفتار مورد آزار و اذیت قرار می دهند، دوستان شما نیستند. بدانید افرادی که لکنت دارند به اندازه دیگران باهوش و زرنگ هستند.

در مورد افرادی مانند شاه جورج ششم، جیمز ارل جونز، چارلز ون ریپر، اد شیران، بو جکسون، امیلی بلانت و نیکول کیدمن که با وجود لکنت زبان بسیار محبوب، دوست داشتنی و موفق بوده اند آشنا شوید.

اگر دانش آموز هستید، می توانید یک پروژه علمی یا ارائه را در مورد لکنت انتخاب کنید (علل، تأثیرات روانی و درمان)

آموزش دادن به همسالان در واقع ممکن است به شما و صدها نفر دیگر مانند شما که ممکن است روزی با آنها برخورد کنند کمک کند. در صورت لزوم، از والدین، معلمان و گفتاردرمانگران خود کمک بگیرید تا یک نمایش خیره کننده در مورد لکنت یا لکنت زبان ایجاد کنید که هزاران کلمه را برای کل کلاس صحبت کند.

اگر هیچ کدام از اینها کارساز نبود، بهتر است از فکر کردن به اینکه تمام تلاش خود را کرده اید چشم پوشی کنید. قلدری و توهین کردن، جنبه های زشت‌تر قلدرها را نشان می دهد نه شما! این کلمات قطعا شما را تعریف نمی کنند. در اینجا درباره مهار قلدرها بیشتر بدانید »

برای والدین غیرممکن است که کودک خود را در برابر هر حادثه ناعادلانه، تجربه بد یا قلدری که قرار است در زندگی با آنها مواجه شود محافظت کنند. بهترین راه برای مقابله با هر گونه قلدری در آینده یا بالقوه این است که کودک خود را بنشانید و در مورد اینکه چگونه برخی از کودکان و حتی بزرگسالان می توانند با آنها بی ادبانه رفتار کنند، صرفاً به این دلیل که کودک شما متفاوت صحبت می کند صحبت کنید.

دریافت گفتار درمانی و مشاوره کودک شما همچنین می تواند به او کمک کند تا با قلدری مقابله کند و حتی در مقابل آن بایستد.

با این حال، همیشه باید به کودک خود بگویید که تقصیر او نیست. لکنت آنها تنها بخشی از شخصیت آنهاست. آنها می توانند بزرگ شوند تا بازیگر، کارآفرین، گوینده خبر، روزنامه نگار، سیاستمدار و هرکسی که انتخاب می کنند باشند. داستان های الهام بخش افراد مشهوری که لکنت دارند را برای آنها بخوانید. آنها را تشویق کنید و محیطی امن برای آنها در خانه ایجاد کنید.

اگر لکنت دارید، ممکن است قبلاً متوجه شده باشید که موقعیت‌های خاصی باعث می‌شود شما بیشتر لکنت کنید: صحبت کردن با تلفن، صحبت کردن در مقابل کل کلاس/تیم کاری، یا صحبت کردن با فرد در سوپرمارکت.

خب، اضطراب، ترس و شرم باعث لکنت نمی شود، اما اینها احساساتی هستند که اغلب لکنت موجود را بدتر می کنند.

این امکان وجود دارد که موقعیت‌های خاصی باعث ایجاد سطوح بالاتری از استرس، چه فیزیکی و چه عاطفی در شما شود. اینها موقعیت هایی هستند که باعث لکنت بیشتر شما می شوند.

ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به دلایل مختلف آنها را ترسناک می بینید. صحبت کردن در مقابل آنها می تواند لکنت شما را بدتر کند.

چند راه وجود دارد که بدن و ذهن خود را آرام‌تر کنید تا کمتر لکنت کنید. حتی ممکن است بتوانید احساسات خود را به شیوه ای مثبت هدایت کنید تا در موقعیت های با تنش بالا، کمتر لکنت زبان داشته باشید. اینها شامل مدیتیشن، تمرینات حرکتی سبک و تمرکز حواس به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در روز است.

امکان درمان کامل لکنت زبان بستگی به مدت زمانی دارد که لکنت داشته اید. برای کودکانی که کمتر از یک سال است که لکنت دارند، درمان آسان‌تر و کوتاه‌تر است.

لکنت تقریباً همیشه تأثیر منفی دائمی بر روانشناسی فردی که لکنت دارد می گذارد. بنابراین، درمان برای یک نوجوان یا بزرگسال زمان بسیار بیشتری طول می کشد. درمان لکنت برای بزرگسالان اغلب شامل جلساتی با آسیب شناس گفتار و زبان و همچنین جلساتی با یک مشاور روانشناسی یا یک درمانگر شناختی رفتاری است.

به دلیل لکنت طولانی مدت و آسیب های روانی عمیق، بزرگسالان اغلب برای خلاص شدن از ناروانی های گفتاری خود مشکل دارند. اکثر درمان‌ها در واقع به بزرگسالان لکنت زبان را روان‌تر و آزادانه‌تر نشان می‌دهند تا بتوانند خود را بدون زور زدن بروز دهند.

در مورد درمان لکنت زبان برای کودکان، تمرینات لکنت زبان برای کودکان و لکنت درمانی برای بزرگسالان در سایت توان درمان اطلاعات کسب کنید »

ما در جامعه به موارد زیادی برخورد کرده‌ایم که برای درمان اختلال لکنت سنگریزه یا تیله در دهان گذاشته و صحبت می کنند. با این حال، در علم پزشکی، این عمل هیچ نتیجه مثبتی نشان نداده است.

به جرات می توان گفت که برای کاهش لکنت زبان یا لکنت دیگران کارساز نخواهد بود. ممکن است به عزت نفس و اعتماد به نفس آنها آسیب برساند.

همیشه قبل از شروع تمریناتی مانند این با یک گفتار درمانگر یا متخصص گفتار زبان مشورت کنید. به جای گذاشتن سنگریزه یا سنگ مرمر در دهان، می توانید تمرینات توصیه شده توسط متخصصان را برای کاهش لکنت خود امتحان کنید.

هیچ مدرک علمی برای حمایت از این درمان برای لکنت وجود ندارد. با این حال، این نیز درست است که افراد در هنگام خواندن یا صحبت کردن به تنهایی کمتر لکنت دارند یا اصلاً لکنت ندارند.

اینها بخش هایی از باورهای سنتی در مورد “درمان لکنت” هستند که در واقع هیچ پایه ای بر روی علم پزشکی ندارند.

۱۴ تصور غلط درباره لکنت »

کاری که می توانید به جای آن انجام دهید مدیتیشن برای آرام کردن خود و ماهیچه هایتان، انجام تمرینات بدنی سبک و تمرکز بر تمرینات گفتاری است که توسط گفتاردرمانگر متخصص لکنت ارائه می شود.

اگر تمرینات را پیش پا افتاده می‌دانید، همیشه می‌توانید با ایجاد چالش‌های جدید برای خود و تمرین هر روز با توان درمان (برنامه گفتاردرمانی) چیزهای جدیدی تجربه کنید.

بی بی کینگ، کارلی سایمون، مل تیلیس، نانسی ویلسون و اد شیران همگی از خوانندگان مشهور جهان هستند که در طول زندگی دچار لکنت زبان بوده اند. به گفته دکتر بَری گیتار، درک اینکه چه چیزی باعث کاهش لکنت زبان در هنگام آواز خواندن می شود، می تواند به ما کمک کند هنگام صحبت کردن کمتر لکنت داشته باشیم.

آواز خواندن هیچ فشار ارتباطی یا فشار زمانی را تحمل نمی کند. ما قبلاً کلمات آهنگ ها را می دانیم و مغزمان آواز خواندن را بسیار متفاوت از صحبت کردن می داند.

چندین مطالعه نشان می دهد که وقتی افراد هنگام صحبت با هدفون به آهنگ گوش می دهند، تقریباً لکنت آنها را صفر می کند. گفتاردرمانگر از آوازدرمانی برای لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان استفاده می کند. آموزش آواز می تواند به کودک شما کنترل بیشتری بر تنفس، تارهای صوتی، ماهیچه های دهان و فک بدهد. این می تواند شدت لکنت را در بسیاری کاهش دهد.

آواز خواندن ممکن است لکنت را به طور کامل «درمان» نکند، اما تسکین خوبی برای پسر/دختر شما خواهد بود. موسیقی یک چسب اجتماعی است و افرادی که لکنت دارند اغلب دوستی با مردم و ایجاد آرامش در موقعیت های جدید با استفاده از مهارت های آواز خواندن یا نوازندگی خود را آسان تر می کنند. علاوه بر این، آواز خواندن یک مهارت اضافی است که او می تواند هنگام ثبت نام در دانشگاه از آن استفاده کند.

در حالی که آواز خواندن ممکن است مستقیماً به لکنت کودک شما کمک نکند، این چیزی است که او ممکن است در آینده از آن سپاسگزار باشد!

آواز خواندن از بخش هایی از مغز استفاده می کند که صحبت کردن از آن استفاده نمی کند. اگرچه ما از لب ها، زبان و تارهای صوتی خود به یک اندازه استفاده می کنیم، اما این کار را کمی متفاوت انجام می دهیم. هنگام آواز خواندن، ملودی و ریتم وجود دارد. ما قبلاً کلمات آهنگ ها را می دانیم. هیچ فشار زمانی یا فشار ارتباطی در یک آهنگ وجود ندارد.

تعدادی از متخصصان از آوازدرمانی برای لکنت زبان استفاده می کنند. مطالعه ای در سال ۱۹۸۲ نشان می دهد که لکنت در ۱۰ دقیقه آواز خواندن بیش از ۹۰ درصد کاهش می یابد. آواز خواندن بیش از یک مشکل عصبی را تسکین می دهد، اما لکنت را به طور کامل معکوس نمی کند، به خصوص در بزرگسالانی که سال ها لکنت داشته است.

در حال حاضر چندین دستگاه الکترونیکی برای درمان لکنت وجود دارد که عملاً کارساز هستند. چهار نوع بازخورد شنیداری اصلی وجود دارد که به کاهش فراوانی و شدت لکنت کمک می کند:

بازخورد شنیداری تاخیری (DAF): می توانید صدای خود را از طریق هدفون با ۵۰ میلی ثانیه تاخیر بشنوید.

بازخورد شنیداری تغییر یافته با فرکانس (FAF): معمولاً نیم اکتاو سطح صدای شما را تغییر می دهد.

بازخورد شنوایی حنجره (LAF): – شما می توانید صدای ارتعاشات تارهای صوتی را بشنوید.

بازخورد شنیداری سنتز شده (SAF): به عنوان یک آهنگ سنتز شده است که مانند ارتعاش تار صوتی شما به نظر می رسد.

مطالعات نشان می دهد که هر چهار نوع بازخورد شنیداری ممکن است لکنت را تا حدود ۸۰ درصد کاهش دهد. همه می توانند از این دستگاه ها استفاده کنند زیرا نیازی به آموزش قبلی ندارند. اما پیشنهاد می کنیم تحت نظر گفتاردرمانگر درمان خود را داشته باشید.

بازخورد شنیداری تاخیری یا DAF با افزایش زمان بین لحظه ای که یک کلمه را به زبان می آورید و لحظه ای که آن را می شنوید کار می کند. کارشناسان همچنین از آن به عنوان آهنگ جانبی تاخیری یاد می کنند زیرا زمان بین گفتار و ادراک شنوایی فرد را افزایش می دهد.

در حال حاضر، DAF به دو صورت استفاده می شود:

  1. تاخیر می تواند بین ۵۰ میلی ثانیه تا ۷۰ میلی ثانیه باشد. می تواند لکنت زبان را به طور متوسط ​​۷۰٪ کاهش دهد در حالی که نرخ گفتار طبیعی را حفظ می کند. این روش نیازی به آموزش قبلی، تلاش ذهنی یا سرعت گفتار غیر معمول ندارد.
  2. متخصصان می‌توانند از تأخیر حدود ۲۰۰ میلی‌ثانیه و سپس تأخیرهای کوتاه‌تر برای شکل‌دهی روان با هدف گفتار آهسته و مصوت‌های کشیده استفاده کنند.

درمان DAF با دو هدف کار می کند:

گوینده را قادر می سازد تا بدون در نظر گرفتن پیچیدگی کلمات و جملات، تا حد امکان روان صحبت کند.

افزایش استرس موقعیت صحبت با استفاده از DAF در حالی که از گفتار روان آنها پشتیبانی می کند تا گوینده تا حد امکان کمتر به دستگاه DAF وابسته باشد.

هیچ مدرک پزشکی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی می تواند لکنت زبان را کاهش دهد.

هیپنوتیزم درمانی ممکن است بتواند به احساسات عمیقی یک فرد دارای لکنت در رابطه با لکنتش، واکنش فرد به لکنت و محدودیت های خود دارد، دسترسی پیدا کند. با این حال، بدون دانش کاری در مورد علل، پیامدها، روانشناسی و دوره های درمانی احتمالی لکنت، یک هیپنوتیزم درمانگر نمی تواند کاری برای درمان لکنت انجام دهد.

اگر با یک هیپنوتیزم درمانگر مواجه شدید که او نیز گفتاردرمانگر است، تنها در این صورت می توان هیپنوتیزم و گفتاردرمانی را با هم برای رفع اختلالات گفتاری افراد به کار برد.

اگرچه عجیب به نظر می رسد، اما تکنیک های آرام سازی شامل مدیتیشن منظم، مدیتیشن هدایت شده، یوگاسانای سبک و پرانایاما می تواند به افرادی که لکنت دارند کمک کند.

این تکنیک ها نه تنها باعث می شود افراد بر بدن خود کنترل داشته باشند، بلکه استرس جسمی و روحی را نیز کاهش می دهند. همه ما می دانیم که چگونه یک موقعیت استرس زا می تواند لکنت فرد را بسیار بدتر کند!

با به دست آوردن کنترل عمیق تری بر احساساتمان مانند اضطراب، ترس و شرم، می توانیم بر موقعیت های استرس زا که لکنت ما را افزایش می دهد، غلبه کنیم. افرادی که به طور منظم مدیتیشن می کنند گزارش می دهند که مدیریت موقعیت های استرس زا در مدرسه یا محل کار با تمرکز بر جنبه های مثبت بسیار آسان تر می شود.

لکنت یک اختلال روانی در دوران کودکی است. لکنت زبان به خودی خود نشان دهنده هیچ گونه اختلال رشدی نیست. با این حال، شدت لکنت می تواند منجر به اختلال در مهارت های ارتباطی و اجتماعی در کودک و در نهایت در بزرگسالی شود. بنابراین، لکنت زبان را نیز نباید ساده گرفت.

در صورت مشاهده علائم لکنت (مثل اخم های صورت، کشمکش و تنش فیزیکی در حین صحبت کردن، تکرارها یا گیر کردن) باید کودک خود را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید. آسیب شناس گفتار-زبان می تواند جدیت لکنت کودک شما را تعیین کند و تمرینات گفتاری لازم را برای کاهش فراوانی و شدت آن آغاز کند.

کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD معمولاً دارای کاهش دامنه توجه، افزایش بیش فعالی و تکانشگری هستند. همه این عوامل ممکن است به روانی و کارایی افراد مبتلا به ADHD کمک کنند. شواهد فزاینده ای بین ارتباط ADHD و لکنت وجود دارد. طبق گفته های هیلی و رید (۲۰۰۳) بین ۴ تا ۲۶ درصد از کودکانی که لکنت دارند ADHD نیز دارند.

با این حال، لکنت می تواند بدون ADHD نیز رخ دهد.

لکنت بزرگسالی، لکنت دیررس یا لکنت اکتسابی همگی اصطلاحاتی هستند که لکنت زبان را که در بزرگسالی شروع شده است، تعریف می کنند. به غیر از عود لکنت در دوران کودکی، چهار عامل اصلی می تواند باعث شروع لکنت در بزرگسالی شود:

  • نوروژنیک: بیماری های تخریب کننده عصبی، ضربه مغزی و سکته مغزی می تواند منجر به لکنت در بزرگسالان شود. تمرینات گفتاری و جلسات منظم با گفتاردرمانگر می تواند در کاهش شدت لکنت مؤثر باشد.
  • فارماکوژنیک: داروی جدید یا دوز جدید دارو می تواند منجر به لکنت ناگهانی در بیماران بالغ شود. معمولاً با قطع دارو یا تنظیم دوز آن پس از صحبت با پزشک قابل درمان است.
  • روان زاد یا سایکوژنیک: نسبتاً نادر است، اما به دلیل ضربه روحی، استرس یا حتی PTSD رخ می دهد. اگر مشکل اصلی از طریق درمان شناختی رفتاری یا روانکاوی درمان شود، لکنت می تواند از بین برود.
  • ایدیوپاتیک: بدون هیچ دلیل قابل تشخیصی رخ می دهد. در حالی که می تواند برای بیمار و خانواده او بسیار ناامید کننده باشد، بازگرداندن روانی می تواند تا حدی با گفتاردرمانی و ورزش امکان پذیر باشد.

گاهی ممکن است بیشتر از یک عامل باعث ایجاد لکنت اکتسابی شود، که کار متخصصان را برای تشخیص و تجویز یک دوره درمانی مناسب بسیار چالش برانگیز می کند. قبل از اینکه فرد درمان را شروع کند، داشتن تاریخچه پزشکی مناسب و کامل ضروری است.

علت شروع ناگهانی لکنت در بزرگسالی »

نخوابیدن مناسب برای دو شب ممکن است باعث آسیب ماندگاری به مغز نشود، اما کم خوابی طولانی مدت می تواند منجر به آسیب مغزی شود. اختلالات مرتبط با خواب از جمله آپنه خواب می تواند منجر به کمبود اکسیژن در مغز شود. مغز حساس ترین عضو به استرس اکسیژن است. این احتمال وجود دارد که اختلالات خواب با فعال کردن ژن‌های خاص به لکنت زودرس در کودکان کمک کند.

استرس اکسیداتیو می تواند منجر به آسیب ساختار و عملکرد نورون شود. می تواند عملکردهای شناختی لازم برای روان حرف زدن را مختل کند. به عنوان مثال – کودکان مبتلا به اختلالات خواب مرتبط با تنفس در مقایسه با کودکانی که آرام می خوابند عملکرد ضعیفی در فعالیت های تحصیلی و فوق برنامه دارند. ممکن است به دلیل اثر ناشی از کمبود طولانی مدت خواب باشد.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۲ که توسط Macey و همکاران انجام شد وجود ضایعات مغزی را در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب نشان می دهد. در گروه مورد مطالعه، ۸ نفر از ۲۱ شرکت‌کننده بزرگسال سابقه لکنت داشتند و ضایعاتی را در ناحیه بروکا (ناحیه‌ای از مغز مربوط به تولید گفتار) نشان دادند.

قفل یا گیرکردن ها در قلب لکنت قرار دارند. برخی گیرها ویژگی های خاص خود را دارند، زیرا پیش‌بینی اینکه چه زمانی می‌آیند و چقدر دوام خواهند داشت دشوار است.

آنها به گوینده احساس از دست دادن کنترل می دهند. گیر می تواند باعث شود گوینده تنش قابل توجهی را در عضلات فک، زبان، گلو و حتی در ریه های خود احساس کند.

هر فردی با مقداری ناروانی مواجه است. به ویژه در کودکان این موضوع شایع است.

به راحتی می توان ناروانی طبیعی را با لکنت رشدی در کودکان اشتباه گرفت. تکرار گاه به گاه هجاها یا کلمات کوتاه، مکث های کوتاه و استفاده از صداهای پرکننده یا کلماتی مانند “خطا”، “امم” یا “اوه” برای کودکان ۱۸ ماهه تا ۷ ساله معمول است.

اکثر مردم معمولاً در حدود ۱۰ درصد از کلمات لکنت زبان دارند. کسانی که لکنت شدید دارند ممکن است در بیان حدود ۵۰ درصد کلمات مشکل داشته باشند.

درصد ناروانی بسته به شدت لکنت می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی متفاوت باشد، اما در واقع برای هر کسی رایج است که هرازگاهی با چند کلمه لکنت کند.

خانه نقش مهمی در رشد عاطفی و فکری کودک دارد. اگر کودک شما اخیراً شروع به لکنت کرده است، باید با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید، اما چند کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا مطمئن شوید که گفتار او روان است.

در خانه، می توانید زمان بیشتری را برای بازی یا تعامل با کودک خود اختصاص دهید. در این مدت می توانید داستان هایی را بخوانید، صحنه هایی از فیلم ها یا نمایشنامه ها را اجرا کنید، یا به سادگی در ساخت قلعه های لگو شرکت کنید! فرزند شما باید توجه شما را جلب کند.

توجه بیشتری به صحبت های فرزندتان داشته باشید. هنگامی که آنها یک کلمه دشوار و خاصی را به وضوح می گویند، حتما آنها را تحسین کنید.

به یاد داشته باشید که عجله نکنید. صبور باش به آنها اولویت بدهید و به آنها فرصت دهید تا خودشان را بیان کنند.

مهمتر از همه، هنگام صحبت با آنها، باید سرعت خود را کم کنید و مکث های کافی در گفتار خود ایجاد کنید.

اگر به گفتار درمانگر متخصص لکنت مراجعه می کنید، احتمالاً او شما را با درمان غیر مستقیم لکنت در کودکان آشنا می کند. جدای از آن، می‌توانید دستورالعمل‌های سایت توان درمان را دنبال کنید تا فرزندتان را در خانه سرگرم نگه دارید، بدون اینکه برای او خسته کننده شوید.

اختلال روانشناختی یک اختلال زیر مجموعه روانپزشکی است که ممکن است با الگوهای رفتاری مشخص شود. ممکن است منجر به ناراحتی یا اختلال در عملکرد شخصی شود.

لکنت نتیجه عوامل متعددی از جمله جهش در ژن های متعدد، ناهنجاری در ساختار مغز و عملکرد نورون ها و محیط است. لکنت بیشتر یک اختلال روان تنی است زیرا هم بدن و هم ذهن را درگیر می کند – احساسات باعث انسدادها و تکرارهای شدیدتر می شوند، اما به هیچ وجه آن چیزی نیست که ما به طور سنتی از آن به عنوان یک اختلال روانشناختی یاد می کنیم.

با این حال، لکنت می تواند منجر به کاهش سلامت روان کودکان و بزرگسالانی شود که در طول سال ها با قلدری، تبعیض و بی توجهی مواجه شده اند. این موضوع می تواند باعث اضطراب و مشکلات مربوط به استرس، افسردگی، بیزاری از تعاملات اجتماعی و موارد دیگر شود.

برخی از اختلالات روانشناختی ممکن است باعث لکنت زبان در فرد شود، اما لکنت به خودی خود یک اختلال روانشناختی نیست.

لکنت یک اختلال رشدی با مولفه های ژنتیکی و عصبی قوی است. لکنت زبان درمان دارویی ندارد، اما برخی از ترکیبات دارویی می توانند قفل ها را شل کرده و تکرارها را کاهش دهند.

داروهایی مانند آلپرازولام (ضد اضطراب)، سیتالوپرام (SSRI) و کلومیپرامین (سروتونرژیک) در چندین مطالعه کاهش قابل توجهی از لکنت را نشان داده اند.

علیرغم عوارض جانبی جدی، هالوپریدول، یک مسدود کننده دوپامین نسل اول، لکنت را با افزایش روان حرف زدن و کاهش لکنت بهبود می دهد.

عوارض جانبی تضعیف کننده اکثر مسدود کننده های دوپامین، الهام بخش توسعه ترکیبات دارویی جدید مانند زیپراسیدون، آریپیپرازول و کلونیدین شده است که در حال حاضر بیشترین امید را با حداقل تعداد عوارض جانبی نشان می دهند.

اکنون، اینها همه ترکیبات دارویی هستند که نویدبخش هستند، اما دارویی بتواند لکنت را درمان کند بسیار دور است. این داروها فقط می توانند علایم را تا حد معینی کم کنند: تکرارها، گیرها و کشیده گویی.

لکنت رشدی ممکن است در هر زمانی بین ۲ تا ۳.۵ سالگی شروع شود. این لکنت می تواند شبیه ناروانی طبیعی باشد زیرا هر کودکی با سرعت سریع زبان را یاد می گیرد و دایره لغات خود را گسترش می دهد می تواند لحظات کوتاهی از ناروانی را تجربه کند.

بیش از ۷۵ درصد از کودکانی که در سنین پایین (زیر ۳.۵ سالگی) دچار لکنت می شوند، خود به خود بهبود می یابند. با این حال، برخی که بیش از ۳ تا ۶ ماه تا یک سال لکنت دارند، ممکن است لکنت را تا آخر عمر حفظ کنند. پس اگر ۶ماه بیشتر از لکنت گذشته است ریسک نکنید و درمان را شروع کنید!

پسران بیشتر از دختران لکنت زبان دارند. بنابراین، اگر فرزند دختری دارید که یک سال یا بیشتر لکنت زبان داشته است، احتمال زیادی وجود دارد که او در بزرگسالی نیز لکنت زبان داشته باشد.

همچنین با کمک گفتار درمانی می توان لکنت را به طور کامل کاهش داد یا از بین برد. از آنجایی که اکثر کودکان پیش دبستانی دارای لکنت مرزی هستند، اصلاح گفتار آنها از طریق تمرینات روزانه و درمان آسان تر است.

اگر متوجه شدید که کودک شما بیش از سه ماه لکنت دارد، با یک گفتاردرمانگر با تجربه و ماهر صحبت کنید.

همچنین می توانید تمرینات لکنت زبان را با کودک خود امتحان کنید تا مشکلات ارتباطی او را کاهش دهید.

روانپزشکان مشهور اشاره کرده اند که داروهای ضد روان پریشی مانند کلوزاپین می توانند باعث ایجاد لکنت در بزرگسالان شوند.

سایر داروها عبارتند از تئوفیلین، فنوتیازین، چندین داروی ضد افسردگی مانند فلوکستین، سرترالین، دوتیپین، آمی تریپتیلین و دزیپرامین، چندین داروی نورولپتیک از جمله پروپرانولول، متیل فنیدات (ریتالین)، پمولین، بنزودیازپین ها و آلپرازولام می توانند باعث لکنت شوند.

لکنت ناشی از دارو به عنوان لکنت فارماکوژنیک شناخته می شود. به طور معمول، قطع مصرف داروها یا تنظیم دوز با مشورت پزشک می تواند علایم لکنت را در بیمار درمان کند.

لکنت ناشی از ضربه روانی یا یک رویداد ناراحت کننده عاطفی است. نوعی لکنت اکتسابی یا بزرگسالی است که دیر شروع می شود.

از آنجایی که هیچ نشانه آشکاری وجود ندارد که لکنت روانی را از سایر مدل‌های لکنت اکتسابی متمایز کند، تشخیص آن چالش برانگیز است.

فردی که به طور معمول لکنت زبان دارد نباید این کار را در حین آواز خواندن یا صحبت کردن به تنهایی انجام دهد. با این حال، اگر او همچنان در این سناریوها لکنت داشته باشد، لکنت او احتمالا نوروژنیک یا روان زاد است، مگر اینکه داروی جدیدی اخیرا خورده باشد.

تنها زمانی که احتمال لکنت نوروژنیک توسط متخصصان رد شده باشد، یک مورد خاص را می توان به عنوان لکنت روان زاد طبقه بندی کرد. لکنت نوروژنیک و روان‌زاد ممکن است با هم اتفاق بیفتد، که تشخیص لکنت روان‌زاد را برای گفتاردرمانگر و سایر متخصصان دشوارتر می‌کند.

بر اساس NIDCD و ASHA، بین ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان در سنین ۲ تا ۶ سالگی لکنت زبان دارند. حتی در بزرگسالی، ما درجاتی از ناهماهنگی گفتار را به خصوص در مواقع پرفشار، اضطراب یا استرس پشت سر می گذاریم.

به طور معمول، افراد کمتر از ۵ درصد از کلماتی را که به زبان می آورند لکنت می کنند. بیش از ۵ درصد می تواند در دسته لکنت مرزی قرار گیرد.

به گفته دکتر بری گیتار و بسیاری دیگر از گفتاردرمانگران، هرکسی که علایم لکنت زبان را در بیش از ۱۰ درصد از کلماتی که به زبان می آورد نشان دهد ممکن است دچار لکنت شود.

با این حال، هرکسی که با هر سطحی از شدت لکنت زبان دارد کاملا طبیعی است. لکنت زبان طبیعی است و افراد بیشتری باید آن را درک کنند و بپذیرند.

به گفته مؤسسه ماکس پلانک برای علوم شناختی و مغز انسان، افرادی که لکنت دارند ساختار و عملکرد نواحی مغزی متفاوتی دارند که مسئول پردازش و تولید گفتار هستند.

مطالعات تصویربرداری مغز توسط چانگ و همکاران در سال ۲۰۰۸ در میان کودکانی که از لکنت بهبود یافته اند و آنهایی که هنوز لکنت دارند، تراکم کمتری از ماده خاکستری در اطراف ناحیه بروکا را در هر دو گروه نشان می دهد. مطالعه دیگری توسط واتکینز و همکاران در سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که به نظر می رسد کودکان کمی بزرگتر دارای ناهنجاری ساختاری مشابهی در نیمکره چپ مغز خود هستند.

مطالعه ای که توسط Cykowski و همکاران در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، یافته های دو مطالعه ذکر شده در بالا را تکرار کرد.

کاملاً واضح است که ناهنجاری های ساختار مغز به ایجاد لکنت کمک می کند. با این حال، لکنت به خودی خود مستقیماً بر مغز تأثیر نمی گذارد.

لکنت می تواند واکنش های منفی را به همراه داشته باشد که می تواند منجر به افسردگی، اضطراب، استرس و رفتار اجتنابی شود که می تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

اولا، ما باید درک کنیم که اوتیسم یک بیماری نیست. این اختلال یک طیف است. اختلال طیف اوتیسم می تواند طیف وسیعی از علایم را داشته باشد که گاهی اوقات شامل الگوهای گفتار ناهموار مثل لکنت می شود.

به گفته متخصص کاتلین اس اسکات، افراد مبتلا به اوتیسم اغلب درجات مختلفی از روان حرف زدن، ناپیوستگی، سهولت تلاش و سرعت گفتار را نشان می دهند. در دهه گذشته افزایش قابل توجهی در میزان تشخیص اوتیسم وجود داشته است که مربوط به لکنت و اوتیسم است.

اگر فکر می‌کنید ممکن است شما یا فرزندتان هم مبتلا به اوتیسم و ​​هم لکنت باشد، بهتر است با یک گفتاردرمانگر که منحصراً روی درمان افراد اوتیستیک تمرکز دارد، مشورت کنید. یا می توانید برای تشخیص به دو فرد جداگانه مراجعه کنید.

با این حال، همه کسانی که لکنت دارند، تحت اختلال طیف اوتیسم قرار نمی گیرند. و هر فرد دارای اوتیسم لکنت زبان ندارد.

لکنت زبان ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، به خصوص کودکان ۲ تا ۳.۵ ساله. با این حال، زمانی که برای بزرگسالان به طور غیر عادی اتفاق می‌افتد، ممکن است مانند موارد لکنت کودکان دلیل رشدی نداشته باشد.

بنابراین، بله، لکنت می تواند نتیجه یا نشانه PTSD باشد. هر ضربه روحی یا روانی، حتی ضربه جسمی می تواند باعث اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD شود.

این می تواند یک تصادف خشونت آمیز یا یک سوءاستفاده جنسی باشد. هر چیزی که فرد را به یاد حوادث ناگوار و ناخوشایند بیاندازد می تواند باعث ایجاد لکنت شود.

لکنت همچنین می تواند تقویت کننده لکنت مرزی یا ناروانی گفتار در افرادی باشد که به دلیل ناروانی گفتاری خود با آسیب های اجتماعی مواجه شده اند – بسیار شبیه یک حلقه بازخورد مثبت.

خجالت، شرم، ترس و اضطراب همگی از همراهان PTSD هستند که می توانند لکنت فعلی را نیز تسریع کنند. این عوامل همچنین می تواند باعث عود کامل لکنت در فردی شود که در دوران کودکی لکنت داشته است.

دو نفر که لکنت دارند، ممکن است لکنت با شدت های مختلفی داشته باشند. پنج سطح اصلی ناروانی وجود دارد که به رفتارهای اصلی، رفتارهای ثانویه و احساسات و نگرش ها بستگی دارد.

ناروانی طبیعی: ناروانی کمتر از ۱۰٪ از کل کلماتی است که فرد به زبان می آورد. هیچ رفتار یا تأثیر ثانویه ای بر احساسات / نگرش ها وجود ندارد.

ناروانی مرزی: فراوانی ناروانی بیش از ۱۰٪ است. فرد در هر مورد بیش از دو بار تکرار یا گیر می کند. تکرارها همچنان شل و آرام هستند. هیچ رفتار ثانویه ای با ناروانی مرزی مرتبط نیست، اما ممکن است فرد کمی از لکنت خود آگاه باشد.

شروع لکنت: کشیده گویی ها تنش بیشتری دارند. تکرارهای چند کلمه ای ناگهانی و چند کلمه ای وجود دارد. رفتارهای ثانویه عبارتند از افزایش تن صدا، افزایش تنش همراه با وضعیت فک و دهان، گنجاندن رفتارهای اجتنابی و دشواری در شروع صدا و جریان هوا. ترس، انتظار، آگاهی و ناامیدی زودهنگام در فرد ایجاد می شود.

لکنت متوسط: قفل ها، تکرارها و کشیده گویی ها به ویژه برجسته و پرتنش هستند. فرد شروع به اجتناب از کلمات و موقعیت های ترسناک به عنوان رفتار ثانویه می کند. گوینده احساس شرم، خجالت و ترس می کند.

لکنت پیشرفته: گیر، قفل جریان هوا و لرزش وجود دارد. رفتار ثانویه شامل اجتناب از کلمات و موقعیت های ترسناک، پیش بینی و بررسی قبل از صحبت است. احساسات می تواند از درماندگی و ناامیدی گرفته تا خشم و رنجش متغیر باشد.

برای اینکه بفهمید لکنت شما یا فرزندتان چقدر شدید است، باید به یک گفتاردرمانگر مراجعه کنید. برای تعیین سطح لکنت فرد اغلب دشوار است که تعداد تکرارها، بلوک‌ها و طولانی شدن‌ها را دنبال کنیم.

بهتر است توسط یک متخصص انجام شود.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های پشتیبانی مانند توان درمان برای بهبود تسلط خود به همراه جلسات گفتاردرمانی منظم با راهنمایی یک متخصص حرفه‌ای استفاده کنید.

بسیاری از افرادی که لکنت دارند هنگام خواندن با صدای بلند هیچ ناروانی را تجربه نمی کنند، به خصوص اگر از نظر احساسی تحت فشار نباشند. به عنوان مثال اگر لکنت دارید، خواندن یک کتاب با صدای بلند در اتاق خود یا حضور حیوان خانگی شما بعید است که باعث لکنت شما شود.

به همین دلیل با صدای بلند خواندن تکنیک مناسبی برای درمان لکنت نیست!

با این حال، مطالعه در کلاس، ارائه یک سخنرانی یا خواندن در مقابل گروهی از افراد می تواند باعث بدتر شدن لکنت شما شود.

به این دلیل است که لکنت به احساسات و نگرش شما بستگی دارد. اگر از صحبت کردن در جمع می ترسید و قبلاً تجربیات نامطلوبی از خواندن در جمع داشته اید، ممکن است هنگام خواندن با صدای بلند لکنت زبان بدتر شود.

استثناهای بسیار کمی وجود دارد. تنها تعداد کمی از آنها هنگام مطالعه از روی کتاب لکنت زبان ندارند. حتی جو بایدن تجربه هولناک خود را از خواندن قسمت هایی در جلوی همه کلاس و اینکه چگونه معلمش در آن موقعیت خاص قلدر بود را بازگو می کند.

به گفته متخصصان اطفال و دندانپزشکی، استفاده بیش از حد از پستانک می تواند باعث ناهماهنگی دندان های شیری و دندان های دائمی شود. متخصصان گوش، حلق و بینی (ENTs) اظهار می دارند که می توانند خطر ابتلا به اوتیت میانی یا عفونت گوش میانی را افزایش دهند.

با این حال، در حال حاضر، هیچ یافته تحقیقی وجود ندارد که بتواند ارتباط مستقیمی بین گفتار کودکان در حال رشد و استفاده از پستانک ایجاد کند. این مطالعه شامل گروه هایی از کودکان با سابقه استفاده از پستانک تا ۱۵ ماهگی و ۱۸ تا ۵۵ ماهگی بود. هیچ یک از گروه ها هیچ ارتباطی بین استفاده از پستانک و لکنت نداشتند.

اکثر افرادی که لکنت دارند اظهار می کنند که وقتی به تنهایی با صدای بلند صحبت می کنند لکنت نمی کنند. با این حال، هنوز تعداد کمی (۵ تا ۱۲ درصد) وجود دارند که در تنهایی لکنت زبان دارند.

لکنت ماهیت ناهمگونی دارد و این اشتباه است که بگوییم هرکسی که لکنت دارد می تواند در تنهایی روان صحبت کند.

بر اساس مطالعه ای که توسط گروهی از محققان روسی منتشر شده است، ۶۵.۶۷ درصد از شرکت کنندگان هنگام صحبت به تنهایی لکنت زبان نداشتند. علاوه بر این، ۲۷.۴٪ هنگام صحبت با حیوانات خانگی خود لکنت زبان ندارند.

یکی از عوامل اصلی که ممکن است به روانی در موقعیت‌های خاص کمک کند، فقدان استرس عاطفی است. افرادی که لکنت دارند نیازی به احساس ترس، اضطراب یا شرم در حین صحبت کردن به تنهایی یا صحبت با حیوان خانگی ندارند. با این حال، زمانی که مخاطب وجود دارد، این موارد برجسته هستند.

می توانید لکنت زبان را به عنوان پاسخی به وضعیت صحبت کردن خود در نظر بگیرید. وقتی مخاطب ندارید، فشاری برای تولید سخنرانی بی نقص احساس نمی کنید. مغز شما به طور خودکار کلمات مناسب را پیدا می کند، آنها را به هم متصل می کند و تنفس شما به اندازه ای عادی می ماند که به تارهای صوتی شما اجازه می دهد صداها را به درستی تولید کنند.

این یک افسانه رایج است که افرادی که لکنت دارند از هوش پایین تر و اختلال درک برخوردار هستند. مطالعات نشان می دهد که ساختارهای مغز مسئول پردازش و تولید گفتار در افرادی که لکنت دارند با سخنرانان مسلط متفاوت است. توانایی آنها در تولید گفتار روان را مختل می کند نه هوش و درک.

مطالعات هیچ ناهنجاری را در ساختارهای مغز که درک را کنترل یا تحت تأثیر قرار می دهد نشان نمی دهد. نه ناحیه بروکا و نه ناحیه ورنیکه به درک گفتار گفتاری یا نوشتاری کمک نمی کنند.

این اشتباه است که فرض کنیم از آنجایی که یک فرد در صحبت کردن روان مشکل دارد، درک کندتر یا سطوح پایین تری از درک را نیز خواهد داشت.

لکنت رشدی در واقع در مردان شایع تر است. یکی از دلایل این است که دختران در سن ۲ تا ۳.۵ سالگی توانایی طبیعی بالاتری برای بهبودی دارند.

یک مطالعه اخیر در NIDCD و موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، به رهبری دکتر سو-یون چانگ، شامل مقایسه نتایج fMRI شرکت کنندگان دارای لکنت و غیر لکنت بود. در حالی که نتایج نشان می‌دهد که ارتباطات کمتری بین نواحی مغز درگیر در برنامه‌ریزی حرکتی و اجرایی افرادی که لکنت دارند وجود دارد، زنانی که لکنت دارند در مقایسه با مردانی که لکنت دارند ارتباطات مغزی در این ناحیه بیشتری دارند.

تحقیقات نشان می دهد که لکنتی که در خانواده ها وجود دارد بیش از یک جزء ژنتیکی دارد و این نوع لکنت است که بیشتر با سوگیری جنسیتی مطابقت دارد. محققان می گویند برای مردانی که لکنت می کنند، ۲۲ درصد از پسران بیولوژیکی و ۹ درصد از دختران بیولوژیکی آنها نیز احتمالاً لکنت دارند.

از آنجایی که لکنت علامتی است که توسط عوامل ناهمگن در مغز و ارتباطات عصبی ایجاد می‌شود، واقعاً دشوار است که دقیقاً بگوییم چرا لکنت در مردان شایع‌تر است، اما مطالعه‌ای که توسط دکتر سو-یون چانگ انجام شد، پاسخی ارائه می‌دهد.

به طور معمول، دختران این توانایی را دارند که از لکنت به طور طبیعی و بدون درمان بهبود یابند.

پسرانی که از سنین پایین شروع به لکنت می کنند ممکن است تا بزرگسالی نیز به لکنت ادامه دهند. بنابراین، لکنت بزرگسالان سوگیری قابل توجهی نسبت به مردان دارد. نسبت دقیق ممکن است بسته به منطقه متفاوت باشد، اما نسبت جهانی مردان به زنانی که لکنت دارند بین ۳ به ۱ و ۵ به ۱ متغیر است. ( یعنی مردان ۳ تا ۵ برابر بیشتر لکنت دارند)

حدود ۸ درصد از کودکان احتمالاً در سال های اولیه پیش دبستانی خود دوره کوتاهی از لکنت زبان را پشت سر می گذارند.

کودکان بین ۲ تا ۵ سال معمولاً چند ماه لکنت زبان را تجربه می کنند. احتمال بهبودی دختران بعد از ۳ تا ۶ ماه بیشتر است. با این حال، اگر حتی پس از یک سال (با یا بدون درمان) بهبود نیافته باشد، احتمال لکنت تا آخر عمر بیشتر است.

اگر کودک دختر شما علایم لکنت زبان را نشان می دهد، باید فورا او را نزد آسیب شناس گفتار و زبان ببرید. اصلاح لکنت در سنین پایین تر، زمانی که احساسات و نگرش های منفی کمتر در کودک ایجاد می شود، بسیار آسان تر است.

لکنت دارای یک سوگیری جنسیتی است، که باعث می شود دخترانی که پس از لکنت در سنین پایین بهبود یافته اند، کمتر در زندگی بزرگسالی خود دچار لکنت شوند. با این حال، از هر ۵ مردی که لکنت زبان دارند، حداقل یک زن نیز لکنت زبان دارد.

اگر کودک نوپای شما شروع به لکنت کرده است، احتمالاً ماهیت رشدی دارد. تقریباً ۸ درصد از کودکان در سراسر جهان بین سنین ۲ تا ۵ سالگی به دلیل فرآیند یادگیری سریعی که طی می کنند لکنت دارند. اگر کودک شما حتی پس از ۳ تا ۶ ماه از لکنت بهبود نیافته است، باید اقداماتی را برای گفتاردرمانی انجام دهید.

این نکات را رعایت کنید:

  • آهسته و واضح صحبت کنید.
  • از کلمات بزرگ استفاده نکنید
  • آنها را وادار به عجله نکنید
  • به آنها فرصت دهید تا جملات خود را تمام کنند.
  • زمانی را برای بازی تعاملی جدا کنید.
  • به قفلها، تکرارها یا کشیده گویی‌ها واکنش منفی نشان ندهید.
  • آنها را برای بیان روان کلمات دشوار تحسین کنید.
  • اگر فرزندتان در مورد لکنت زبان پرسید با او صحبت کنید.
  • داستان افراد موفقی که لکنت دارند را برای آنها بخوانید.
  • آنها را از صحبت در جمع منصرف نکنید.
  • با معلمان خود در مورد ناروانی گفتارشان صحبت کنید.

از یک گفتاردرمانگر کمک بگیرید و سابقه خانوادگی لکنت خود را به اشتراک بگذارید.

راهنمای جامع درمان لکنت کودکان »

لکنت زبان ناشی از عوامل متعددی است. در بیشتر موارد، ارثی و ژنتیکی است. افرادی که لکنت دارند ناهنجاری های ظریفی در مراکز پردازش و تولید گفتار مغزشان دارند. لکنت ناشی از استرس یا اضطراب نیست. بنابراین، کاهش استرس یا احساسات منفی تنها می تواند از شدت لکنت بکاهد.

برای کودکان پیش دبستانی که از ۳ تا ۶ ماه قبل شروع به لکنت زبان کرده اند، احتمال بهبودی بیشتر است.

درمان برای کسانی که بیش از یک سال است لکنت دارند، ضروری است. گفتاردرمانی در سنین پایین بسیار موثر است. و گزارش ها نشان می دهد که این کودکان بدون خاطره ناروانی گفتار یا درمان در موارد متعدد بزرگ می شوند.

در موارد لکنت رشدی که فرد از اوایل کودکی دچار لکنت بوده، گفتار درمانی یکی از موثرترین گزینه ها است. در چنین مواردی، لکنت زبان احتمالا نمی تواند به طور کامل درمان شود، به خصوص اگر فرد درمان را در بزرگسالی شروع کند. لکنت بسیار بهبود خواهد یافت و نزدیک به صفر خواهد بود ولی احتمالا صفر نمی شود.

با این وجود، هیچ دلیلی برای از دست دادن امید وجود ندارد، زیرا درمان می تواند روانی گفتار شما را افزایش دهد و شدت لکنت را در هر سنی کاهش دهد.

لکنت یا لکنت اکتسابی که به طور ناگهانی در بزرگسالی رخ می دهد می تواند ماهیت نوروژنیک، روان زاد، فارماکوژنیک یا ایدیوپاتیک باشد. جدای از لکنت ایدیوپاتیک، تقریباً هر سه نوع لکنت را می توان کاهش داد و گاهی اوقات حتی درمان کرد. متخصصان می توانند عامل ایجاد کننده را بررسی یا حذف کنند، مگر اینکه یک بیماری تخریب کننده عصبی یا سایر بیماری های اعصاب در حال پیشرفت سریع باشد.

لکنت و هوش، این دو سال هاست رابطه بسیار مورد بحثی دارند!

از آنجایی که افرادی که لکنت دارند زمان بیشتری را برای بیان افکار خود می‌گذرانند، بسیاری معتقدند که آن‌ها کندذهن یا به طور کلی کمتر باهوش هستند. با این حال، این کاملاً نادرست است. تاریخ مملو از موارد نابغه هایی است که در طول زندگی لکنت داشته اند.

حتی امروزه نیز می توانید با ترانه سرایان، خوانندگان، بازیگران، سیاستمداران، کارآفرینان، دانشگاهیان، متخصصان پزشکی و دانشمندان برجسته ای مواجه شوید که لکنت دارند.

این یک داستان افراد قدیمی است که می گویند استفاده از عسل روی زبان نوزاد از لکنت زبان جلوگیری می کند.

به اندازه کافی روشن است که پایه علمی کافی ندارد و از نظر پزشکی خاصیت خاصی ندارد که مانع لکنت زبان شود.

امروزه در بسیاری از خانوارها عمل مالیدن عسل به زبان فردی که لکنت دارد وجود دارد. اگر شیرینی دوست دارید، خوردن کمی عسل در روز هیچ ضرری ندارد. دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. همچنین می تواند گلودرد را تسکین دهد!

بنابراین، عسل ممکن است لکنت زبان را درمان نکند، اما مطمئناً طعم شیرینی در دهان فرد ایجاد میکند!

۸ درصد از همه کودکان در سنین ۲ تا ۴ سالگی هنگامی که کلمات و نحوهای جدید را با سرعت بالا می‌گیرند، لکنت دارند.

بنابراین، دو نگرانی اصلی در اینجا وجود دارد:

  1. اگر کودک شما در مدت ۳ تا ۶ ماه از لکنت بهبود پیدا نکرده است، باید او را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید. پسرها بیشتر از دخترها در طول زندگی لکنت زبان دارند، بنابراین اگر فرزند پسر دارید، این نکته به ویژه کاربرد دارد.
  2. اگر فرزند دختر شما یک سال است که لکنت زبان را پشت سر نگذاشته باشد، این احتمال وجود دارد که تا آخر عمر لکنت داشته باشد. باید فورا با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.

درمان در برخی افراد کلمه اشتباهی است. هدف گفتار درمانی مدرن توسعه گفتار صحیح و مدیریت لکنت است. این یک تفاوت ظریف است اما با این وجود مهم است.

همچنین پیشنهاد نمی کنیم خوددرمانی انجام دهید! یعنی تلاش کنید صرفا خودتان، خودتان را درمان کنید. تا حد امکان پیشنهاد میکنیم از گفتاردرمانگر کمک بگیرید. در این حالت می توانید نتایج بیشتری دریافت کنید.

در کودکان بله. معمولا ۵۰ درصد کودکانی که درمان دریافت کرده اند لکنت دوباره برمیگردد! اما نگران نباشید. راهکاری دارد. برای درمان این کودکان گفتاردرمانگر شما یک برنامه فالوآپ اجرا می کند که مطمئن شوید لکنت برنمی گردد.

در بزرگسالان روان حرف زدن، به عنوان یک مهارت اکتسابی، برای فردی که لکنت دارد نمی تواند بدیهی تلقی شود. بسیاری از موقعیت‌های سخنرانی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. بنابراین حتی پس از اینکه به گفتار روان رسیدید، مرور هر روز ۲۰ دقیقه از تکنیک ها به شما در مدیریت لکنت کمک می کند.

کاملا به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله به شدت لکنت و میزان تمرین شما. به طور کلی می تواند حدود ۶ ماه طول بکشد تا در اکثر موقعیت ها اعتماد به نفس حاصل شود. گاهی درمان ممکن است طولانی تر نیز بشود.

اکثر افرادی که لکنت دارند، در زمان تنهایی لکنت زبان ندارند. برای شبیه‌سازی استرس موقعیت‌های صحبت در دنیای واقعی، جلسات گروهی با مراجعین خود برگزار می کنیم.

می توانید سخنرانی خود را با آنها تمرین کنید. این همچنین یک راه سرگرم کننده برای ملاقات با افراد جدید و پیدا کردن دوستانی است که در تلاش برای درمان لکنت هستند.

بهترین درمانگران در واقع گفتاردرمانگران متخصص لکنت هستند. اگر مطمئن نیستید پیشنهاد میکنیم با ما در ارتباط باشید. ما و تیم ما همگی در این زمینه بطور تخصصی درمان لکنت را انجام می دهیم.

جواب کوتاه ساده است: خیر!

برخی تصور میکنند بخاطر دو زبانه بودن کودک دچار لکنت شده است. یا به این دلیل عذاب وجدان دارند.

پیشنهاد میکنیم مقاله دوزبانه بودن و لکنت کودکان را مطالعه کنید »

اکثر خانواده ها با این افراد مشکل دارند:

  • خواهر برادر کودک
  • دوستان (محله و مدرسه)
  • معلم ها و مدیران
  • پرستار کودک
  • آشنا و فامیل و اطرافیان

که به این افراد باید چه بگوییم؟ پیشنهاد میکنیم راهنمای جامع مربوط به آن را بخوانید:

به اطرافیان درباره لکنت کودک چه بگوییم؟ »

در بخش بالا یک مقاله گذاشته ایم که می توانید مطالعه کنید که به معلم مدرسه چه بگویید. یکی از اقدامات معلم ها می تواند در کنترل مسخره کردن باقی همکلاسی ها باشد.

یک سری از خانواده ها در مورد هزینه های درمان نگرانی دارند.

اول از همه شرایط شما را درک می کنیم. همیشه هزینه ها می تواند یک فاکتور مهم در تصمیم گیری باشند.

اما بیایید این موضوع را بررسی کنیم که «اگر لکنت کودکمان را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟»

به جرئت میتوانیم بگوییم زندگی کودک کاملا تغییر خواهد کرد!

بسیاری از بزرگسالان را دیده ایم که از تمام مشاغلی که مرتبط با حرف زدن هستند دوری میکنند! (تصور کنید چه آینده ای خواهد داشت…)

یا اینکه اعتماد به نفس کودک طی سالها مسخره و اذیت شده چقدر لطمه خواهد خورد.

اولویت اول با درمان لکنت است.

پس یکی از اقدامات شما می تواند این باشد که تا حد امکان باقی هزینه های زندگی را مدیریت کنید تا اولویت درمان که مهمتر است را انجام دهید.

همچنین در صورتیکه باز هم شرایط اقتصادی سختی دارید می توانید از مراکز دولتی یا بیمه کمک بگیرید.

بله قطعا! ما یک تیم گفتاردرمانگر متخصص لکنت هستیم که می توانیم کاملا به شما در این زمینه کمک کنیم.

 

خب. لیست سوالات زیاد بود؟! عوضش تمام سوال های شما را پاسخ دادیم!

اما سوال نهایی:

بهترین راه درمان لکنت برای کودکان یا بزرگسالان چیست؟

اول اگاهی درست در مورد لکنت پیدا کنید!

در ادامه لیستی از مقالات تکمیلی قرار داده ایم که پیشنهاد میکنیم همه آنها را مطالعه فرمایید.

دوم، وقت خود را با درمان های غیر اصولی تلف نکنید!

زمان یک فاکتور مهم است. درکنار آن کودک شما یا خود شما از درمان خسته و ناامید خواهید شد، اگر درمان غیر اصولی دریافت کنید.

پس از گفتاردرمانگر متخصص لکنت کمک بگیرید. همچنین می توانید با ما در ارتباط باشید تا خیالتان از دریافت بهترین درمان های موجود در دنیا راحت باشد!

 

شما می توانید نظرات خود را در رابطه با این مطلب در این قسمت درج نمایید.

توجه! در این بخش سوالات تخصصی شما توسط متخصصین پاسخ داده نخواهد شد. برای دریافت مشاوره تخصصی می توانید وارد سامانه مشاوره توانءء درمانءءء شوید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

      keyboard_arrow_up
      3 اشتباه بزرگ در اولین ملاقات

      3 اشتباه بزرگ در اولین ملاقات!

      ایمیل با موفقیت برای شما ارسال شد!